×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۲۴ شهریور - ۱۳۹۸  
true
false

ضرورت توجه به روح معماری ایرانی در بنا‌سازی
تهران- نردبان – گویی با گسترش شهرنشینی در کشور، روح از ساختمان‌ها رفته است و هروز شاهد ساخت بنا‌های زمخت و بدقواره‌ای است که نه تنها صدای مردم را درآورده، معماران نیز به زشتی آن اذعان دارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی نردبان  سیصدو شانزدهمین گفتمان هنر و معماری به نسشت «خانه -مدرسه (گامی نو در حکمت قدیم)» اختصاص داشت.
در این نشست که در موزه هنر امام علی (ع) و به همت انجمن مفاخر معماری ایران و مجله ویلا برگزار شد، یک طرح برتر کارگاه خانه -مدرسه مجله ویلا از میان ۱۰ طرح برگزیده و قرار شد بر اساس آن ساختمانی به عنوان خانه برای معلم یک روستا در کرمانشاه ساخته شود که مکانی برای دورهم جمع شدن اهالی روستا نیز باشد.
چالش اصلی طراحان (خانه – مدرسه)، خلق طرحی معمارانه و قابل تعمیم به مناطق زلزله زده و محروم بود که در عین سادگی در طرح و اجرا، علاوه بر تامین نیازهای عملکردی، در باب فضاسازی و اهمیت به بُعد روحانی کاربران آن (حتی بیشتر از نیازهای فیزیکی)، چاره اندیشی شده باشد. رابطه انسان و محیط اولویت طرح ها بود و در اولویت های بعد، متنوع سازی اقتصاد روستایی، افزایش تنوع شغلی، فعالیت های خارج از کشت و کار، گسترش فرهنگ بومی، حفاظت از چشم اندازهای طبیعی، توسعه صنایع دستی مد نظر قرار می گرفت.
سردبیر مجله ویلا که مجری این طرح نیز هست، با انتقاد از وضعیت نظام معماری در کشور گفت: در حال حاضر نظام مهندسی گروه ساختمان با آنچه اکنون از معماری می بینیم بیگانه است؛ تنها جسم است و خبری از روح در آن نیست. در حالی که در معماری گذشته ایرانیان توجه زیادی به روح در ساخت و ساز ساختمان ها و خانه ها می شد و اهالی خانه از زندگی در آن لذت می بردند.
امیر عباس ابوطالبی با بیان این که ایده برگزاری این کارگاه های آموزشی پس از وقوع زلزله ۲۱ آبان ۱۳۹۶ کرمانشاه به وجود آمد گفت: خواستیم دور از هیجان کاری کنیم که تا حدی التیامی برای مشکلات مردم آن منطقه باشد؛ در این راستا کارگاه هایی را برای طراحی مکانی که معلم روستا در آن زندگی کند، همچنین محلی برای گردهمایی اهالی روستا برگزار کردیم و بازخورد خوبی داشت.

**مدارس باید براساس اقلیم ساخته شود
مهندس فیروز فیروز، داور این مسابقه نیز در خصوص اهمیت ساختمان مدارس گفت: مدارس امروزه در گوشه و کنار کشور با اقلیم های مختلف یک شکل ساخته می شود اما باید بازنگری جدی و بر اساس اقلیم منطقه، مدرسه ساخته شود.
وی افزود: در ساخت و ساز مدارس به خصوص مدارس ابتدایی باید خلاقیت و امکان بازی کردن بچه ها در محیط مدرسه در اولویت قرار بگیرد.

**آموزش ها باید بر اساس فرهنگ ها متغیر باشد
مدیر کل آموزش در کمیسیون ملی یونسکو نیز گفت: سازمان یونسکو یکی از آژانس های سازمان ملل است که در حوزه آموزش فعال است. امکان آموزش مادرم العمر و با کیفیت شعار این سازمان برای کشورهای عضو است.
نسرین فخری زاده، درباره شیوه آموزش مورد نظر یونسکو افزود: این سازمان درصدد است آموزش باکیفیت برای همه افراد میسر شود.
وی استفاده از محتوای مناسب، ابزار نوین و محیط امن برای آموزش را از جمله موارد مهم برای آموزش ارزیابی کرد و گفت: بکارگیری فرهنگ های بومی در آموزش مورد نظر سازمان یونسکو است که در این پروژه لحاظ شده است.
همایش و پنل تخصصی این نشست حول محور نقش معمار ایرانی در احیا و زنده کردن فضای آموزشی کشور با حضور نمایندگانی از جامعه حرفه ‌ای معماران ایران، سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور برگزار شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true